מהו ניצול יחסי מרות?

שימוש לרעה בסמכות במקום העבודה מתייחס למצבים שונים ובהם עובדים הנמצאים בעמדות כוח וסמכות, מנצלים את השפעתם לרעה לצרכי ניצול, תמרון או התעללות בכפופים אליהם.

ניצול יחסי המרות משמש למען מטרות רווח אישי, ויכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תרחישים שונים החל מבקשות בעלות רקע מיני ועד להשפעה על תהליכים שונים בעבודה שלא בכפוף לנדרש בתקנון או אף בחוק.

המחוקק רואה זאת בחומרה רבה, ולהתנהגות זו ולו המועטה ביותר, יכולות להיות השפעות מזיקות על סביבת העבודה, מורל העובדים, בריאותו הפיזית והנפשית של העובד ו'בריאותו הכלכלית' של בית העסק המדובר.

כיצד יחסי מרות יכולים לבוא לידי ביטוי?

ניצול הסמכות לרעה יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תרחישים שונים ומשתנים.

בריונות והטרדה של אדם לצרכי הפחדה, או כאמצעי להפגנת זלזול, יוצרים סביבת עבודה עוינת ורעילה עבור העובד, ונתפשים על-ידי המחוקק כניצול יחסי מרות לכל דבר ועניין. כך נכון הדבר גם כאשר גורם בעל סמכות במקום העבודה מפגין יחס מועדף עבור עובדים מסוימים על סמך יחסים אישיים ומבלי שהוא מבסס את עמדותיו על קריטריונים אובייקטיביים המשקפים את יכולות העובדים.

יצירת בסיס להרתעה כנגד עובדים השוקלים להתלונן או לדווח על מעשים פסולים במקום העבודה, אף הוא מהווה דוגמה טובה לניצול סמכות.

חשיבות הטיפול בנושא

חשוב לציין ששימוש לרעה בסמכות איננו משפיעאך ורק על הנפגעים, אלא גם על תרבות העבודה הכוללת; דבר אשר יכול להוביל לירידה בתפוקה, תחלופה מוגברת של עובדים וסביבת עבודה שאיננה נעימה ופרודוקטיבית מצד גורמים רבים.

עבור כל ארגון המבקש להפגין יעילות ושגשוג כלכלי, אלמנט זה צריך להיות נר לרגליו, ועליו להכפיף מדיניות ברורה המטפלת ומונעת התנהגויות מסוגים אלו.

טיפוח תרבות של כבוד, תקשורת פתוחה ואחריות על כל הגורמים מן הבכירים ועד לזוטרים, היא זו הסוללת את הדרך אל עבר סביבת עבודה בריאה ומכילה.

'שטחים אפורים'

האם הקשר הרומנטי שהתפתח בין מעסיקה לבין עובד הוא ניצול מרות? או שמא רומן בעבודה? 

כפי שהחוק רואה זאת, נטל ההוכחה באשר לאם התקיים רומן או ניצול יחסי מרות מוטל על בעל הסמכות. כמו-כן, במקרה שכזה לא די בגיבוש טענה בגין קיומה של מרות, ויש להוכיח כי אכן התרחש ניצול דוגמת איום על השפעת מעמד העובד אם לא יסכים לבצע אי אלו מעשים בעלי אופי מיני.

כמו-כן, בחלק מן המקרים הרי שאין מדובר בניצול מרות כי אם בהתעמרות בעבודה. במקרה שכזה, הרי שבעל הסמכות מנצל את מעמדו בארגון בשביל להתעמר ולהתעלל בעובד מטעמים שונים. התעמרות בעבודה יכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה באוטונומית העובד, ביכולת קבלת ההחלטות שלו, בהשפלות חוזרות ונשנות אל מול צוות העובדים כגון צעקות רמות ועוד.

בכל מקרה ומקרה שכזה, הרי שמומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום דיני העבודה, ולבחון יחד עמו את הדברים לצורך המשך נקיטת הליכים משפטיים.

פוסטים אחרונים

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן