חוק רישוי עסקים – כל מה שבעל עסק צריך לדעת

חוק רישוי עסקים - כל מה שבעל עסק צריך לדעת

לרבים מאיתנו יש חלום לפתוח יום אחד עסק משלנו. במקום להיות שכירים במקום העבודה, לעבוד תחת בוסים ומנהלים אחרים שיאמרו לנו מה לעשות, להיות הבוסים והמנהלים שלנו. זה לא פשוט, לא כל אחד מסוגל לכך ולא כל אחד בהכרח מצליח בזה.

אחד השלבים בדרך להגשמת החלום, הוא לקיים את חוק רישוי עסקים. מדובר על חוק שחוקק בשנת 1968 ונועד להסדיר את כל הנושא של רישיונות עבור מי שמעוניין לפתוח עסק במסגרתו הוא יכול לייצר ולשווק מוצרים, לספק שירותים, ייעוץ או כל דבר אחר ולהתפרנס מכך.

במאמר זה, נסביר מה המטרה של חוק רישוי עסקים ומה צריך בשביל לבצע אותו, על מנת לקבל רישיון ולהפעיל עסק בצורה חוקית. חשוב להדגיש, לא כל בעל עסק בהכרח מחויב בכך. ישנם בעלי מקצוע שנדרשים לרישיון מקצועי בלבד וכן צריכים לפתוח תיק במס הכנסה, וזה יכול להספיק בשביל להיחשב כבעלי עסק חוקי בישראל.

מה המטרה של חוק רישוי עסקים?

בעיקרון, המטרה של חוק זה הוא למנוע מצב בו אנשים יקימו עסק באופן לא מורשה. המדינה והרשויות המקומיות מעוניינות שאנשים יפתחו עסקים אך שהכל יהיה מוסדר וחוקי.

זאת בשביל שקהל הלקוחות ידע שהם פונים לבעל עסק חוקי שיש לו רישיון לעסוק בתחום, כמו כן, בשביל להבטיח איכות שירות ומוצר, ולמנוע מצב בו גורמים לא מורשים יעסקו בתחומים מסוימים ויגרמו נזק לציבור הרחב ובפרט לציבור הלקוחות.

בנוסף, מטרת החוק היא לייצר רגולציה שתחייב את בעלי העסקים, כל אחד בתחומו. למשל, אם אדם מסוים רוצה לעסוק בתחום של מסעדנות, אז הוא מחייב על פי חוק רישוי עסקים לעמוד ברגולציה ותקינה שקשורה לתחום זה. אם החוק לא היה קיים, אזי שהם לא היו חלים עליו.

איך מקבלים רישיון על פי החוק?

בשביל לעמוד בתנאי החוק, יש לפנות לרשות המקומית בה מעוניינים לפתוח בית העסק, ולעמוד בדרישות שהיא מציבה על פי החוק. לכל תחום יש דרישות שונות הנקבעות על פי משרדי ממשלה שונים, למשל, בריאות, איכות סביבה, חקלאות, תמ"ת, ביטחון פנים, וגורמים אחרים.

חשוב להדגיש, למשרד הפנים יש את הסמכות להחליט אילו עסקים צריכים להוציא רישיון ואילו לא, כמו כן, הוא רשאי לקבוע מה הדרישות של החוק מאלה המחויבים בהוצאת רישיון. מעת לעת הדברים משתנים, בין היתר, מתוך כוונה להקל על בעלי עסקים חדשים להקים עסק בצורה מהירה, ללא בירוקרטיה מיותרת ומבלי שיידרשו לעלויות גבוהות לשם כך.

כל מי שמקבל בסופו של דבר רישיון לעסק, מחויב להציג אותו במקום חשוף ונראה לעין בצורה ברורה, בשביל שקהל הלקוחות יראה שאכן מדובר על עסק הפועל עם רישיון. יש לחדש אותו מדי שנה על מנת שהוא יהיה בתוקף.

פוסטים אחרונים

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן