מהי עבירת מס מהותית? וכיצד להימנע מעבירת מס שלא בזדון?

 

אי תשלום מס הינו עבירה חמורה על-פי המחוקק אשר יכולה לחשוף בעלי עסקים אל מול ענישה מחמירה וחריפה. גביית המיסים נבחנת בקפידה על-ידי רשויות המס, ובאם יימצא כי אכן בעל או בעלת עסק לא שילמו את המוטל עליהם עבור המדינה, הדבר יכול להוביל לקנסות חמורים ו/או לעונשי מאסר בלתי מבוטלים.

על אף כל האמור לעיל, הרי שעודנו המחוקק יודע להבדיל בין אדם שלא שילם מיסים עקב טעות, אל מול אדם שבכוונת מכוון לא דיווח על הכנסותיו וניסה להתל ברשויות המס בדרכים שונות ומשתנות.

להלן נבחן את הנושא ונבין כיצד רשויות האכיפה בישראל נוקטות בצעדים כאלו ואחרים אל מול הגורמים אשר לא שילמו את חובותיהם כנדרש.

עבירות מס – הגדרה

עבירת מס בהגדרתה הכללית ביותר היא פעולה העומדת בניגוד לחוק, ועל-פיה אדם או גורם מסוים לא שילם את המס עבור הכנסותיו.

עבירת המס מדגישה כי אזרחי מדינת ישראל חל איסור לנסות ולהקטין את תשלום המס באמצעות פעולות כאלו ואחרות אשר אינן עומדות בקנה אחד עם החוק.

יש להדגיש כי ניתן בהחלט להקטין את תשלום המס בדרכים חוקיות לחלוטין, דוגמת בקשה מלקוח שיעביר תשלום באיחור מסוים למשל בסוף שנת מס כדי להקטין הכנסות או לבצע הוצאות עבור ציוד נדרש, וכן אמצעים רבים נוספים אשר יאפשרו לעשות זאת בצורה חוקית ושקופה לחלוטין. בהיבטים אלו, רבים ממליצים לא אחת לפנות לקבלת שירות מטעם יועץ מס או רואה חשבון אשר ינחה את בית העסק / בעל/ת העסק לערוך את הצעדים הנכונים.

חומרת עבירת המס

חומרתה של עבירת המס נבדלת בין המונחים עבירות מס מהותיות אל מול עבירות מס טכניות.

חשוב לציין, כל עבירת מס ולו הקטנה ביותר, עלולה לחשוף את בעל/ת העסק אל מול ענישה ברף מסוים, אך המחוקק בהחלט יודע להבדיל בין עבירות שנעשו בעיקר לאור תשומת לב פחותה לניהול הספרים של העסק, אל מול עבירות מס שמהן ניתן לקבל את הרושם הבולט כי ישנה כוונת זדון העומדת מאחורי הדברים.

כך למשל, עבירת מס טכנית יכולה להתבטא בבעל עסק ששכח להוציא חשבונית מסיבות כאלו ואחרות, או שערך את הדו"ח השנתי שלו ושגה באחד מפרטיו השונים. זאת לעומת, בעל עסק שלא דיווח על מספר רב של כספים ועשה זאת בדרכים שגם לא יבטאו זאת בחשבון הבנק שלו. כמו-כן, ניסיונות להציג מצג שווא בדו"ח השנתי באופן בולט למדי, אף הוא יכול להילקח בחשבון על-ידי רשויות המס ולהוביל לענישה משמעותית.

כיצד ניתן להימנע מעבירות מס טכניות?

כאמור, גם עבירות מס טכניות שלא נעשו בכוונת מכוון, יכולות לחשוף את בעל/ת העסק לענישה בלתי מבוטלת.

כדי להימנע מכך, מומלץ לשכור את שירותיו של רואה חשבון אשר ילווה את בית העסק ויעסוק בכל היבטי ראיית החשבון, כמו גם יתריע בפני בעל/ת העסק מפני התנהלות פיננסית לא נכונה.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן