הונאות ועבירות בתחום המניות שכדאי להיזהר מהן

עולם המסחר במניות אומנם מעניק הזדמנויות לרווחים גדולים מאוד, אבל הוא בהחלט לא נטול סיכונים, בין השאר כאלה שניתן להגדיר בתור הונאות. בתור משקיע, חשוב להיות מודעים למלכודות כאלה כדי להגן על ההשקעות שלכם. בתקופה האחרונה, שיטות שבהן נוקטים בשביל לבצע הונאות בשוק המניות הלכו והשתכללו, לכן חשוב מתמיד להישאר עם היד על הדופק. לא רק הסוחרים המתחילים נופלים קורבן להונאות אלה; אפילו משקיעים ותיקים יכולים להיפגע לא מוכנים אם לא יהיו ערניים.

 

הפיתוי של רווחים מהירים

 

הונאות רבות בבורסה סובבות סביב האפשרות להשיג תשואות גבוהות במהירות. תרחיש נפוץ הוא להבטיח רווחים משמעותיים בזמן קצר. עם זאת, השיטה הזאת נועדה לנצל את הלהיטות של משקיעים חדשים. חשוב לזכור שלמרות שמסחר במניות יכול להיות רווחי, זה דורש ידע, סבלנות וגישה מציאותית לסיכון. תזהרו מכל מי שמספר על החזר מובטח או משתמש בטקטיקות מכירה מלחיצות כדי לשכנע אותכם לשתף פעולה. ידע והבנה מגיעים עם ניסיון ועל ניתוח שוק עקבי, לא על הבטחות ריקות. יש הרבה יותר הגיון בלעבור קורס השקעות בבורסה שבו מלמדים להשקיע בצורה נבונה וזהירה, מאשר ליפול בפח של הבטחות שקריות.

 

הרצת מניה

 

מדובר בתסריט שבו רמאים מנפחים באופן מלאכותי את מחיר המניה של חברה (בדרך כלל זאת חברה קטנה ופחות מוכרת) באמצעות הצהרות חיוביות שגויות ומטעות. זה נעשה בדרך כלל כדי למכור את המניות שנרכשו בעבר בזול במחיר גבוה יותר. ברגע שהם מוכרים את המניות שלהם ומפסיקים להקפיץ את המניה, המחיר צונח, ומותיר משקיעים אחרים עם הפסדים משמעותיים. הפצה של מידע שקרי בנוגע למניות כאלה נעשית במקרים רבים באמצעות מדיה חברתית, פורומים, או אפילו באמצעות הודעות דוא"ל ופניות בטלפון. חשוב לחקור ולאמת כל מניה לפני ביצוע השקעה.

 

מסחר במידע פנימי ומניפולציות

 

מסחר במידע פנימי הוא דוגמא נפוצה נוספת של עבירות חמורות בשוק המניות. לרוב זה נעשה בהקשר של מניות של חברה ציבורית או בניירות ערך, בהתבסס על מידע מהותי אך לא ציבורי בנוגע לחברה. זה יכול להוביל ליתרון לא הוגן ומהווה פגיעה באמינות השוק. מדובר בשיטה בלתי שהמואשמים בה יקבלו עונשים חמורים כמו קנסות גדולים מאוד ואף מאסר. כדאי מאוד להתרחק מ"עצות שמבוססות על מידע פנימי" ולבסס את החלטותיכם על מידע שזמין לציבור.

 

הונאות פישינג וגניבת זהות

 

על רקע הפופולריות ההולכת וגדלה של המסחר במניות דרך אינטרנט, הונאות פישינג הפכו ליותר ויותר נפוצות. השיטה מבוססת על שליחת מיילים או יצירת אתרי אינטרנט שנראים לגיטימיים כדי לרמות משקיעים ולדרבן אותם לחשוף מידע רגיש כגון פרטי לחשבון ההשקעות שלהם, מה שמוביל לגניבת זהות ואובדן כספי. חשוב להיות זהיר ולוודא את האותנטיות של כל מי שטוען שהוא מתקשר מטעם מוסד פיננסי או פלטפורמת מסחר. תבדקו תמיד את כתובת שולח האי-מייל ולעולם אל תשתפו את המידע האישי שלכם, אלא אם כן אתם בטוחים בנוגע ללגיטימיות של מי שמתקשר. חשוב גם להשקיע באבטחת המחשב שלכם, בשביל לא להשאיר סיכוי לפריצה למחשב שלכם.

 

פלטפורמות מסחר לא מפוקחות

 

המסחר המקוון משמש בין השאר גם בתור קרקע פורייה לפלטפורמות מסחר, שחלקן פועלות ללא פיקוח רגולטורי מתאים. השקעה דרך פלטפורמות אלה עלולה להיות מסוכנת מכיוון שהן עשויות שלא להציע את אמצעי האבטחה הדרושים, או מהות הקיום שלהן היא מלכתחילה הונאה מוחלטת. תוודאו שאתם משתמשים בפלטפורמה מפוקחת ובעלת מוניטין בלתי מעורער. תבדקו האם יש אישורים ורישיונות מרשויות פיננסיות רלוונטיות. תקראו ביקורות ותוודאו לגבי מהימנות הפלטפורמה לפני שאתם מתפתים להתחיל להשתמש בה מסיבת הטבות שמוצעות למשך זמן מוגבל לנרשמים חדשים.

 

טקטיקות מכירה מלחיצות

 

הרמאים משתמשים לעתים קרובות בטקטיקות מכירה אגרסיביות ומלחיצות כדי לדחוף משקיעים לקבל החלטות מהירות ולא נבונות. הם עשויים ליצור תחושת דחיפות או להבטיח הזדמנויות בלעדיות שנראות טובות מכדי לוותר עליהן. חשוב להתנגד ללחצים כאלה, לקחת את הזמן, לחקור ולקבל החלטות נבונות. הזדמנויות השקעה לגיטימיות לא דורשות פעולה מיידית. זה בסדר לקחת צעד אחורה, לבקש מידע נוסף ולהתייעץ עם יועצים פיננסיים במידת הצורך. תזכרו, קבלת החלטות נמהרות בבורסה עלולה להוביל להפסדים קולוסליים.

 

לסיכום

 

למרות ששוק המניות מציע פוטנציאל רווחים גדול, הוא גם זירת התרחשות של הונאות ופשעים רבים. תהיו מודעים לסיכונים האלה ותקשיעו בזהירות. אם הזדמנות נשמעת טובה מכדי להיות אמיתית, כנראה שלא באמת מדובר בהזדמנות חסרת תקדים שכדאי לנצל. תבצעו תמיד בדיקות נאותות לפני קבלת החלטות השקעה. ביצוע השקעות מושכלות הן ההגנה הטובה ביותר מפני הונאות בבורסה.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן