איך עובד הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם המתקיים בהסכמה בין בני זוג, נשואים או לא נשואים. ההסכם בא להסדיר את דרך חלוקת הכספים והרכוש במידה והשניים ייפרדו. הוא יכול להתייחס לאופן בו יתנהלו בני הזוג בכל הנוגע לרכוש ולכספים שנצבר בטרם הנישואים או הסדרת היחסים. הסכם הוא הדרך היחידה להגדיר את חלוקת הכספים בין בני הזוג שלא בכפוף לחוק יחסי הממון התשל״ג 1973.

חשוב לדעת כי ההסכם  יכול להיות רגיש מאד ולהעלות נושאים שונים בזוגיות. לכן, יש לראות את טובת שני הצדדים ולפעול תוך מחשבה כי שני הצדדים רוצים לחיות חיים מאושרים יחד אך גם מביאים בחשבון כי אם הם ייפרדו הם ירצו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר עבור כל הצדדים. עוד כדאי לדעת הוא שלמרות שנהוג לבצע את ההסכם לפני החתונה אין כל מניעה לחתום עליו בכל שלב של הזוגיות. 

 

שלוש סיבות לחתום על הסכם ממון

ההסכם יכול וצריך לשרת את שני הצדדים. שני הצדדים צריכים לרצות ליישב את הנושא ולחתום על בהסכמה מלאה. ישנן סיבות שונות לבצע את ההסכם כשאלו שלושת העיקריות:

יישוב מחלוקות מבעוד מועד

המטרה של הסכם הממון היא לשמור על האינטרסים של כל אחד מהצדדים ולהגיע להסכמות כאשר היחסים טובים. ההסכם קובע מראש את התוצאה הכלכלית במקרה של פרידה והוא מיישב מחלוקות מבעוד מועד. הדבר יכול לחסוך עבור מתגרשים כואבים ודיונים רבים בעתיד. יישוב מחלוקות כששני הצדדים אוהבים ורוצים אחד בטובת השני קל יותר ולרוב גם הוגן יותר לעומת יישוב מחלוקת בשעת סכסוך.

הגנה על נכסים וכספים שנצברו באופן עצמאי

הסכם ממון אשר נחתם בצורה מקצועית ונערך על ידי עורך דין המומחה בתחום יכול להגן על הכספים ועל הנכסים. במהלך החיים הזוגיים יצברו כספים ונכסים אך לא פעם אלו מגיעים לתוך הזוגיות כשאחד מהצדדים מביא איתו יותר מהצד השני. במקרה כזה אותו הצד רשאי לבקש לשמור לעצמו את הנכסים והכספים שלו במקרה של פרידה. ההסכם מאפשר לשמור על הזכויות של כל אחד על כספיו ונכסיו ולמסד את הזוגיות בביטחון כלכלי.

הפחתת התלות הכלכלית של כל אחד מהצדדים

הסכם יכול לפעול לטובת שני הצדדים ומבחינות רבות הוא מאפשר להפחית את התלות הכלכלית של השניים. הזוג יכול להתמקד במערכת היחסים בלי לחשוב על מה יקרה מבחינה כלכלית לאחר הפרידה וזאת כיוון שכל צד יודע על מה חתם בהסכם הממון. הסכם שכזה מעניק עצמאות לכל הצדדים וביטחון בעתיד שלהם, בין אם הזוגיות תימשך לאורך שנים ובין אם היחסים יעלו על שרטון. 

 

סעיפים שיכולים להופיע בהסכם

כל הסכם ממון הוא ייחודי ואין אחד גנרי שרלוונטי לכולם. כל אחד מהצדדים יכול להגיע עם רצונות מסוימים ועקרונות החשובים לו כשאלו צריכים לבוא, במלואם או בחלקם, לתוך ההסכם. המטרה היא להסדיר את ניהול הכספים והרכוש במקרה של פרידה. בתוך ההסכם יש להתייחס לשלוש נקודות:

  • הרכוש הקיים
  • הרכוש העתידי
  • הסדרת מדיניות יחסי ממון

הרכוש הקיים

ההסכם יתייחס לרכוש של כל אחד מבני הזוג לפני הסדרת מערכת היחסים. בין אם הרכוש מינימלי או רחב הוא יהווה רכיב משמעותי. ההסכם יגדיר את הנכסים והממון כך שבמקרה של גירושין לא תגיע השאלה מה היה ערכו המקורי. 

הרכוש העתידי

ההסכם מדבר על רכוש שעשוי להגיע בעתיד ובתוך כך ירושות, עליית שווי נכסים ונוספים. ההסכם יכול להתייחס למה שיהיה וכיצד תתבצע החלוקה כשזו יכולה להיות שווה בין הצדדים או לא שווה וזאת כל עוד יש הסכמה בין הצדדים.

יחסי ממון

בעת עריכת ההסכם  בני הזוג יכולים לבחור בכל סוג של משטר חלוקה ובלבד שהוא מקובל על השנים. ניתן לקבוע את אופן החלוקה, אם תהיה בעתיד מבעוד מועד וכך לחסוך כאבים עתידיים. חשוב לקבל ייעוץ מקצועי ולהבין כי לכל החלטה יש השפעה על העתיד, ביחד ובנפרד. משרד עו״ד אביחי דמרי ושות׳ מציע שירות בוטיק עם התמחות בדיני משפחה. לעריכת הסכם ממון מכבד, חוקי המותאם לצרכים האישיים, צרו קשר.

בשיתוף: https://www.damari-law.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%9A-%D7%93%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D-%D7%9E%D7%9E%D7%95%D7%9F/

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן