חשד בדבר גניבה במקום העבודה: כיצד על המעסיק לנהוג

צווארון לבן עם אזיקים

גניבה ממקום העבודה יכולה לשקף מגוון רחב של עבירות בהן העובד או העובדת מועלים באמון מעסיקם ומקום עבודתם: גניבת רכוש, גניבת כסף ועד לגניבת מידע עבור גורם צד שלישי או גניבת לקוחות.

החשד שמא העובד גנב ממעסיקו איננו מספיק על מנת שהמעסיק יוכל לנקוט בצעדים משפטיים. אכן המעסיק יכול להחליט ולפטר את העובד, ועם זאת כדאי לדעת כי נטל ההוכחה הוא על המעסיק, ועל-כן לא יוכל לשלול את פיצויי הפיטורין.

מעסיק אשר הוכיח מעל לכל צל של ספק כי העובד ביצע עבירת גניבה ממקום עבודתו, יוכל לבחון את האפשרות לפיטורים מידיים וללא כל מתן פיצויים, כמו גם לנקוט בהליכים משפטיים נוספים ולהגיש תלונה במשטרה.

גיבוש הוכחות

השאלה העיקרית אותה המעסיק צריך לשאול היא: האם לנקוט בצעדים מידיים, לנסות ולהוכיח את העובד בדבר החשדות ולפטרו? או שמא להמתין ולגבש הוכחות שאינן משתמעות לשני פנים?

השיקול הוא כמובן פנימי ושמור אל המעסיק, ולרוב הוא יהא מבוסס על גודל העבירה. האם מדובר בסכומים קטנים או גבוהים.

את ההוכחות אל למעסיק לאסוף לבדו. די בכך שהמעסיק יעקוב או ישלח בא כוח מטעמו שיבצע מעקב אחר העובד, על מנת שהוא יחשוף את עצמו לסכנה בקבלת תביעה. כמו-כן, די בכך שהמעסיק יפיץ את חשדותיו בפני רבים, בכך שהוא יסכן עצמו בתביעה על הכתמת שמו של העובד.

לצורך כך, יש לפנות בראש ובראשונה לחוקר פרטי המוסמך על-פי חוק בביצוע המעקבים, וכן שמביא עמו אסטרטגיות נוספות לגיבוש הוכחות, תוך התחשבות באיכותן וקבילותן המשפטית.

סבלנות אם כן, היא שם המשחק בצעדיו הראשונים של המעסיק.

גניבה ממקום העבודה בראי החוק

גניבה ממעסיק על-ידי עובדו קבועה בסעיף 391 לחוק העונשין, ועל-פיה כל עבירת גניבה שערכה עולה על 1000 ₪, הרי שהיא חושפת את העובד אל מול עונשי מאסר ממושכים אשר יכולים להגיע עד ל-7 שנים.

באשר להוכחת הגניבה עצמה, הרי שמן הרגע ובו המעסיק אסף הוכחות קבילות משפטית, הרי שניתן להסתמך על סיף 17 לחוק פיצויים הפיטורין, ועל-פיו זוהי זכותו המלאה של המעסיק להפחית את גובה הפיצויים עבור העובד או אף לשלול אותם באופן מוחלט.

יש לציין כי בית המשפט איננו שש לשלול את זכותו הסוציאלית של העובד לפיצויים, ועל-כן מידת איתנותן של ההוכחות יש בה כדי להשפיע באופן ניכר על החלטתו של בית המשפט.

הצעד הראשון שעל המעסיק לעשות

במידה ומדובר בחשד לעבירה חמורה, הרי שמוטב להמתין בסבלנות וליצור קשר עם חוקר פרטי. עלותו של חוקר פרטי אמנם נחשבת לגבוהה במקרים רבים, וכל שכן כאשר מדובר בחקירה ממושכת שנועדה לאסוף ראיות. ועם זאת, בהסתכלות הלאה, הרי שגיבוש ראיות שכאלו יכול להביא את המעסיק למנעד אפשרויות השוללות את הפיצויים ושמאפשרות לנקוט בהליכים אזרחיים ולדרוש פיצויים.

בכל שאלה וקבלת ייעוץ משפטי, אנו מזמינים אתכם להשאיר לנו פניה באתר, ואנו נשוב אליכם בהקדם.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן