מהן הנחיות החוק בנושא נהיגה תחת השפעת סמים?

מהן הנחיות החוק בנושא נהיגה תחת השפעת סמים?

אמנם זה עשוי להישמע מפתיע, אבל "נהיגה" זה מושג סובייקטיבי. כבר קרה בעבר, שבית המשפט הרשיע נהגים שיכורים בעקבות כך שישבו מאחורי הגה של רכב מונע בחניה, אבל לא נהגו בו. ובמקביל לכך, קרה גם שבית המשפט זיכה נהגים שנהגו תחת השפעת סם. הנה מידע מעניין לפניכם:

אם אתם מחפשים הנחיות בנוגע לנהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, ייתכן שאתם צריכים סיוע משפטי. כמו כן, ייתכן שאתם צריכים סיוע של טיפול בהתמכרות מסוגים שונים. כך או כך, אנחנו מזכירים לכם לא לבסס את ההחלטות שלכם על בסיס מידע מהאינטרנט. אמנם המידע שריכזנו כאן הוא חשוב, אבל הוא לא מקיף כמו המידע שתקבלו מעורכי דין בדיני תעבורה, או ממכון גמילה מהתמכרויות. ואחרי שהסרנו את ההמלצה הזו מהדרך, בואו נדבר על החוק, מה הוא גורס על נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול?

מה העונש הצפוי למי שנתפס נוהג שיכור או מסומם?

רגע לפני שמדברים על טיפול בהתמכרות או גמילה מסמים, בואו נבין מה החוק אומר על נהיגה תחת השפעה של חומרים זרים. חשוב לדעת, אם נתפסתם נוהגים שיכורים או תחת השפעת סמים (גם קנאביס), אתם עלולים להיות צפויים לעונש של שנתיים מאסר או קנס.

אמנם בשנים האחרונות חלה התקדמות בנושא של לגליזציה של הקנאביס, אבל נכון ל-2021, החוק לא מתיר נהיגה תחת השפעת הסם הזה. וכעת עולה השאלה: מה בנוגע לאנשים שמשתמשים בקנאביס רפואי? ובכן, אין כאן תשובה חד משמעית.

האם החוק מתיר נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי?

בעוד שהחוק אינו מתיר נהיגה תחת השפעת קנאביס וסמים, משרד הבריאות לא דורש את שלילת רישיון הנהיגה של משתמשים בקנאביס רפואי. בכדי להבין את ההתנגשות הזו שיש בחוק, חשוב להבין את סעיף 64ב לפקודת הסמים, שקובע כי: סם מסוכן הוא כהגדרתו חייב להיות בפקודת הסמים המסוכנים, למעט סמים אשר קבע משרד הבריאות בתנאים שהוא קבע אותם.

אז אם מסתכלים על סעיף 64ב ובוחנים אותו, מבינים מיד שהחוק, במובן מסוים, אינו שולל נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי וסמים אחרים שניתנים על ידי משרד הבריאות. בפועל, זה אומר שאם נתפסתם נוהגים תחת השפעת קנאביס רפואי, ייתכן שבית המשפט יזכה אתכם ולא ירשיע בנהיגה תחת השפעת סמים. ואם אכן נתפסתם נוהגים והורשעתם אפילו בכך, ייתכן שבית המשפט ימליץ על טיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול.

מתי נהגים יהיו צפויים לעבור בדיקת סמים?

בכדי שנהג יידרש לעבור בדיקת סמים, השוטר צריך להציג מידע מודיעיני שיש לו על אותו נהג. כמו כן, אם התנהגות הנהג מעוררת חשד, השוטר עשוי לדרוש מהנהג לעבור בדיקת סמים. מאחר ש"התנהגות חשודה" זה מושג סובייקטיבי, לעיתים אנשים מערערים בבית המשפט על החלטת השוטר לבצע בדיקה – ומזוכים. בפעמים אחרות, נהגים ייתפסו ויקבלו עונשים כמו מאסרים, קנס, שליחתם למכוני טיפול בהתמכרו ועוד.

חשוב לדעת, אם הורו לכם לעבור בדיקת סמים וסירבתם, צפויים על כך עונשים בחוק. אמנם ניתן לערער על בדיקת סמים ודרישה לבצע בדיקה, אבל הסירוב על ביצוע הבדיקה עשוי לגרור עונש נוסף. בכדי לדייק את הסיוע שתצטרכו, פנו לעורך דין וקבלו מידע נוסף.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן