הסכם ממון – כל מה שחשוב שתדעו

הסכם ממון

הסכם ממון

מהו הסכם ממון, מתי רצוי להכין הסכם כזה ולחתום עליו? האם הוא חשוב רק לצד אחד בנישואין, או שרצוי ששני הצדדים יסכימו עליו וירצו בו?

בדור האחרון החלו לראות יותר ויותר מקרים, שבהם גברים מבוגרים התחתנו עם נשים שהיו צעירות מהם בשנים רבות. בהרבה מקרים הנישואין האלה לא החזיקו מעמד, ובהליך הגירושים טענו הגברים שלנשים, שהגיעו לרוב ללא הון עצמי גדול, לא מגיע חלק בהון שהם צברו לפני הנישואין. כך התפתחו הסכמי הממון או הסכמי הנישואין, שבאו להבטיח שאיש לא ייזרק לרחוב ללא זכויות אם קורה וה"חבילה" נפרדת.

הסכמים אלה חייבים להיערך בכתב ולקבל אישור של ישות משפטית, כאשר כל שינוי בהם חייב להיעשות גם הוא בכתב. לשם כך רצוי לפנות לנוטריון מקצועי, למשל בהרצליה כמו בכל מקום אחר בארץ.

הסכם ממון חותמים כאשר הכול נראה טוב

כדאי להכין הסכם ממון לקראת החתונה עצמה (או בכל שלב שבו מחליטים לחיות יחד באופן רשמי או מסודר, גם כידועים בציבור). יש אמנם הסכמי ממון שנחתמים לאחר הנישואין והם תקפים באותה מידה, אבל קל יותר לעשות את ההסכם לפני החתונה.

למה? כי אז שני הצדדים באים אליו ברוח טובה, בלי משקעי עבר או טענות. מי שבא עם הון עצמי יודע מהו, ומי שבא בלי, יודע גם הוא מה השני מביא.

אבל האם הסכם ממון מתאים רק במצב שבו לאחד יש יותר כסף?

לא.

הסכם זה טוב מאוד גם לזוגות שבהם שני בני הזוג מגיעים ללא הון עצמי משלהם או הון משפחתי.

חשוב להבין שההסכם הזה הוא בבחינת "צופה פני העתיד": יכול להיות שמחר או בעוד שנה או 10 שנים יקבל אחד מבני הזוג משרה שתכניס יותר כסף מזו של בן זוגו. אם לא יהיה הסכם מתאים בין השניים, יוכל צד אחד לטעון שההון שייך לו, כמפרנס הראשי. דבר זה לא בהכרח יהיה נכון, אבל כדי שזה יהיה מה שייקבע, יהיה צורך לפנות לבית משפט.

נקודות נוספות שיש לקחת בחשבון הן שאלות כמו עיזבונות וירושות שמגיעות לאחד מבני הזוג או כספים ורכוש אחר שהוא מקבל במהלך השנים.

האם זה לא מביך, לדרוש הסכם ממון ממישהו שאת או אתה אוהבים?

ממש לא.

חייבים להבין שהסכם זה בא לשמור על הזכויות של שני הצדדים, באותו אופן ובאותה מידה. אין כאן עניין של "אם את אוהבת אותי, אז תחתמי." (או הפוך). ההסכם הזה שם את הדברים על השולחן, הוא נעשה ברוח טובה ומקל על היחסים העתידיים בין בני הזוג.

כאשר הזכויות של שניהם ברורות ומובטחות, יכול כל בן זוג להתנהל בביטחון מלא ולדעת, שגם אם יהיה לו רע יום אחד, הוא לא יצטרך לחשוש מפרידה, רק על בסיס כלכלי.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן