הגשת תביעה בגין הוצאת דיבה

 

החוק מנסה להגן על אנשים אשר לכאורה הוציאו עליהם דיבה. חוק איסור לשון הרע הינו חוק מפורט בנושא הזה ויש בו מספר סעיפים השופכים אור על הגדרות החוק ופירושו. לשון הרע על פי הגדרת החוק היא התבטאות פומבית כלפי אחר אשר פגעה או עלולה הייתה לפגוע בשמו הטוב ובכבודו. סעיף 1 לחוק קובע בין השאר כי לשון הרע היא התבטאות שפרסומה עלול לבזות, ללעוג ולהשפיל אדם בשל מוצא, גיל, דת וכולי. בנוסף, אוסר החוק להתבטא בפומבי כלפי אדם באופן שיפגע במשרתו, במקצועו או בעסק ממנו הוא מתפרנס. הפרסום יכול להיות בדרכים שונות. בתקשורת ובאמצעות הרדיו, הטלוויזיה, העיתונות, האינטרנט וכולי. היא יכולה להיות מבוטאת באמירה, בציור, בצליל, בכתב ועוד.

התובע יכול להגיש תביעה אזרחית אשר במסגרתה הוא תובע פיצוי כספי על נזקים. )דוגמא לכך : ידוען  בעל מוניטין שהואשם באמירת דברי שקר שהוכחו כלא נכונים(. במקרים מורכבים וקשים ניתן להגיש תלונה במשטרה. במידה ואכן הייתה עבירה פלילית מוציא הדיבה יכול להישפט ולהיענש בעונש שיכול להיות עד שנת מאסר.  ניתן לתבוע על הוצאת דיבה גם אם לא נגרם נזק בפועל. די אם מוכיחים כי ההתבטאות הייתה עלולה לפגוע. מומלץ לכל אדם הסבור שנפגע בגין הוצאת דיבה להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתחום. במדינה דמוקרטית כמו ישראל יש חופש דיבור, ולעיתים. מה שנאמר הינו במסגרת חופש הביטוי או הבעת ביקורת לגיטימית על מוצר אומנותי כלשהוא.

בדיקה בידי עורך דין

עורך דין יכול לבדוק אם אכן הייתה כאן הוצאת דיבה, שכן, בתי המשפט זהירים מאוד בפסיקתם ודוחים תביעות רבות בטענה שההתבטאות הייתה לגיטימית ונעשתה מכוח זכות חופש הביטוי. בכל תביעה כזאת הוא יצטרך להוכיח כי אכן הייתה פגיעה ממשית בתובע או שפוטנציאל הפגיעה היה ממשי. צריך להדגיש ולציין, כי תביעה בגין הוצאת דיבה חייבת להישען על הוכחת פרסום. משום כך, יהיה צורך להביא הוכחות מצולמות, כתובות או אחרות שאכן היה פרסום כזה. מנגד, הנתבע ינסה להגן על אמירתו בשני אופנים. הוא ירצה להוכיח כי היא הייתה ללא כוונת זדון ונעשתה בתום לב מתוך הבעת דעה או ביקורת על יצירה. בנוסף, הוא ינסה לשכנע את בית המשפט שאמירתו הייתה אמת.

משימתו של עורך דין המייצג לקוח איננה תמיד קלה בשל התחום האפור שבין הוצאת דיבה לחופש הביטוי. לדוגמא: בתי משפט יכולים לפסוק שלא הייתה הוצאת דיבה למרות שנאמרו אמירות קשות בכוונה תחילה, כי אז הם מייחסים זאת לחופש הביטוי. עורך דין ינסה יבסס את תביעתו על יסודות מוצקים. תחילה הוא ינסה לקבל פיצוי מחוץ לכותלי בית המשפט ואם לא ייענה בחיוב מהאדם הפוגע, הוא יגיש תביעה משפטית וינצל את כל הידע והניסיון שלו להגן על שמו הטוב של לקוחו.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן