ייצוג מעסיקים- זכויות עובדת במהלך חופשת לידה

בחופשת לידה בישראל אורכת כ 15 שבועות, נכון להיום, למשך תקופה זו, העובדת מנוטרלת מהארגון ועסוקה בטיפול ברך הנולד.
האם מותר למעסיק ליצור קשרים עם העובדת במהלך התקופה? מה כדאי לסכם בטרם התקופה? אילו זכויות מגיעות לעובדת לאחר חופשת לידה? ומתי מותר לפטר עובדת?  

חופשת הלידה- קווים לדמותה המקצועית

כאמור, משך תקופת חופשת הלידה של העובדת נמשכת בממוצע כ 15 חודשים, במהלך תקופה זו העובדת זכאית לקבלת גמלת דמי לידה מהמדינה, שהם תשלומים הנגזרים מחודשי השכר האחרונים שלה.
עובדת, אשר שימשה בתפקידה האחרון מעל לשנה, תוכל להאריך את חופשת הלידה עד לשנה במסגרת חופשה ללא תשלום מצד המעסיק או מצד המדינה. עובדת, ששימשה בתפקידה עד לפרק זמן, של עד שנה בטרם ילדה, תוכל להאריך עד לחצי שנה את חופשת הלידה, ובמשך תקופה זו, המעסיק נדרש לשמור את מקומה. אם החליטה העובדת להאריך את חופשת הלידה מעבר לשנה (ובתפקידה האחרון שימשה לפרק זמן הנמוך משנה) המעסיק לא מחויב לשמור את התפקיד שלה, וראשי לגייס עובד אחר במקומה.

במהלך חופשת הלידה העובדת נמצאת ברשות עצמה ומשפחתה, כל קשר מקצועי, אשר נוצר עמה, נדרש לתיאום מראש או הסכמה. המעסיק אינו ראשי להטיל על העובדת מטלות מקצועיות, או לדרוש ממנה להגיע לפגישות, ואף לא לענות לטלפונים. במידה וקיים ספק בעניין זה, רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ייצוג מעסיקים.

מה כדאי לסכם בטרם תקופת חופשת הלידה?

יש לסכם את התאריך בו העובדת תבקש לצאת לחופשה טרום הלידה, עליה לדעת, שכל יום המקדים ללידה, נגרע מימי חופשת הלידה.
יש לסכם את נושא "העברת המקל" למחליף של העובדת, בין אם מדובר על עובד זמני, ובין אם מדובר על עובד צוות אחר.
יש לסכם את "ניקוי השולחן" בטרם היציאה.
אם העובדת ילדה במפתיע או מוקדם מהצפוי, אין לאף אחד באמת יכולת לחזות או לצפות את זה, על המעסיק להשלים את הפערים מול הצוות הקיים.

אילו זכויות מגיעות לעובדת לאחר חופשת לידה?

לאחר חופשת הלידה, העובדת זכאית לשעת הנקה (עובד, אשר נולד לו ילד, יכול להתחלק בשעת הורות ראשונית, אך לא במקביל לימים המקוצרים של בת זוגו)
שעה ההנקה מאפשרת לעובדת לעבוד 8 שעות ביום ולקבל משכורת על משרה מלאה בת 9 שעות ביום.


במידה והמעסיק אינו מרוצה מהעובדת, האם יוכל לפטר אותה מתפקידה?

במקרה זה על המעסיק להוכיח למשרד התמ"ת, שהעובדת מפוטרת לא בשל חופשת הלידה, או בשל זמן ההתאקלמות עד לחזרה לשגרה, אלא בשל תפקוד לקוי. ובמילים אחרות, עליו להוכיח, שאכן עילת הפיטורין היא מקצועית בלבד. במקרים מעין אלו, מומלץ בהחלט להתייעץ עם עורך דין, אשר עוסק בתחום ייצוג מעסיקים.

פוסטים אחרונים

תאונה פגע וברח על כביש
כללי

תביעת נזקי גוף

דמיינו שאתם מנווטים ברשת המורכבויות המשפטיות לאחר שסבלו מפציעה גופנית; זה יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, במיוחד כאשר אתה מנסה להחלים. כאן נכנס לתמונה

להמשך הפוסט »

אנחנו כאן לכל שאלה

פורטל "פרקליט" משתדל להיות מעודכן ואחראי ככל האפשר, אך עם זאת, השימוש במידע המופיע באתר "פרקליט" אינו תחליף בשום אופן לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לאתר פרקליט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן